به محفل ریاضی ایرانیان خوش آمدید! لطفا برای استفاده از تمامی امکانات عضو شوید
سایت پرسش و پاسخ ریاضی
+18 امتیاز
8,543 بازدید
در دانشگاه توسط fardina (17,407 امتیاز)
ویرایش شده توسط admin

راهنمای تایپ ریاضی Mathjax

در ادامه دستورهایی که برای اکثر فرمول‌ها کارایی دارد را بیان می‌کنیم. توجه کنید که اگر با این دستورها آشنایی ندارید کافی است از آیکون های موجود که در نوار بالای قسمت پرسش و پاسخ تعبیه شده است استفاده کنید. برای دیدن راهنمای تایپ ریاضی به کمک آیکون‌های موجود به اینجا رجوع کنید.

  1. برای دیدن دستور لاتک $ \LaTeX $ هر کدام از فرمول ها کافی است روی فرمول مربوطه کلیک راست کرده و از منوی Show Math As گزینه Tex Commands را انتخاب کنید. enter image description here

  2. برای نوشتن فرمول ابتدا روی گزینه "ریاضی" که در شکل میبینید!enter image description here کلیک کرده و سپس فرمول را در بین دو علامت دلار <math>$ $</math> بنویسید. در اینصورت فرمول در همان خط نوشته می شود به عنوان نمونه: $ e^{\pi i}+1=0 $ . و برای نوشتن فرمول در خط بعدی باید دو دلار اضافه کنید یعنی از <math>$$ $$</math> استفاده کنید مثلا: $$ e^{\pi i}+1=0 $$

  3. برای توان و اندیس به ترتیب از ^ و _ استفاده کنید. برای مثال $ x^2 $ دارای خروجی $ x^2 $ و $ x_i $ دارای خروجی $ x_i $ است.

    دستور خروجی
    $x^2$ $x^2$
    $x_2$ $x_2$
  4. توجه کنید که اگر می خواهید در قسمت توان و اندیس بیشتر از یک حرف یا عدد بنویسید باید آن را بین {} قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما بنویسید $x^10 $ در اینصورت خروجی به صورت $x^10 $ خواهد بود. حال اینکه $x^{10}$ دارای خروجی $ x^{10} $ است. و همینطور برای نوشتن $ x_{10} $ کافی است از $x_{10} $ استفاده کنید نه از $x_10$ .

    دستور خروجی
    $x^10$ $x^10$
    $x^{10}$ $x^{10}$
    $x_10$ $x_10$
    $x_{10}$ $x_{10}$
  5. پرانتزها؛ برای نوشتن علامت های $(\ )[\ ] $ از همان علائم معمولی مربوطه استفاده می شود به عنوان مثال $ (x+y)[x+y] $ دارای خروجی $ (x+y)[x+y] $ است. حال آنکه برای نوشتن آکولاد باید از $\{ $ و $\} $ که دارای خروجی $\{$ و $\}$ است استفاده کرد. توجه کنید که اگر فرمولی را در بین علامت پرانتز قرار دهید در اینصورت پرانتز به همان صورت کوچک در خروجی نمایش داده می شود مثلا $ (\frac xy) $ اما اگر می خواهید پرانتز با توجه به اندازه فرمول بزرگ شود باید از $ \left( $ و $ \right) $ استفاده کنید مثلا $ \left(\frac xy\right) $ .

    دستور خروجی
    $(x+y)[x+y]$ $(x+y)[x+y]$
    $(\frac {x}{y})$ $(\frac {x}{y})$
    $\left( \frac{x}{y} \right)$ $\left( \frac{x}{y} \right)$
  6. تقسیم؛ برای نوشتن یک تقسیم از دستور $ \frac{}{} $ استفاده کنید و در بین دو آکولاد اولی صورت و در بین دو آکولاد دومی مخرج قرار می گیرد مثلا $\frac{x+1}{y+1} $ دارای خروجی $\frac{x+1}{y+1} $ است. اگر در صورت و مخرج تنها یک عدد یا حرف قرار داشته باشد می توان آکولاد را ننوشت مثلا $\frac 12 $ دارای خروجی $ \frac 12 $ است یعنی عدد اول به عنوان صورت و عدد دوم به عنوان مخرج گروه بندی می شود.

    دستور خروجی
    $\frac 12$ $\frac 12$
    $\frac{x+1}{y+1}$ $\frac{x+1}{y+1}$
  7. مجموع ها و انتگرال ها: به ترتیب از $ \sum $ و $ \int $ استفاده کنید. برای کران پایین در مجموع ها و انتگرال ها از دستور اندیس یعنی _ و برای کران بالا از توان یعنی ^ استفاده می کنیم. برای مثال $ \sum_1^n$ دارای خروجی $ \sum_1^n $ و $\int_a^b $ دارای خروجی $ \int_a^b $ است. به یاد داشته باشید که اگر کران پایین یا بالا بیش از یک عدد یا حرف باشد از آکولاد استفاده کنید. مثلا $\sum_{i=1}^{n+1} i $ دارای خروجی $\sum_{i=1}^{n+1}i $ و $\int_{g(x)}^{h(x)}f(x)dx $ دارای خروجی $\int_{g(x)}^{h(x)}f(x)dx $ می باشد. برای کران های $ \prod$یعنی $ \prod $ و $\bigcup $ یعنی $ \bigcup $ و $\bigcap $ یعنی $ \bigcap $ و... مشابه بالا عمل کنید.

    دستور خروجی
    $\sum_1^n i^2$ $\sum_1^n i^2$
    $\sum_{i=1}^{n+1}i^2$ $\sum_{i=1}^{n+1}i^2$
    $\int_a^b f$ $\int_a^b f$
    $\prod_{i=1}^{n}a_i$ $\prod_{i=1}^{n}a_i$
    $\bigcup_{i=1}^{n}A_i$ $\bigcup_{i=1}^{n}A_i$
    $\bigcap_{i=1}^{n}A_i$ $\bigcap_{i=1}^{n}A_i$
  8. حروف یونانی: از دستورهای $\alpha $ و $\beta $ و... $\gamma $ برای $ \alpha $ و $\beta $ و...و $ \gamma $ استفاده کنید. همچنین اگر حرف اول را بزرگ بنویسید در اینصورت حروف بزرگ یونانی نوشته می شوند به عنوان مثال $\Gamma $ و $ \Delta$ و... و $\Omega $ دارای خروجی $ \Gamma $ و $ \Delta $ و... و $ \Omega $ است. می توانید برای دیدن لیستی از حروف یونانی به بخش $Greek $ در بالای قسمت پرسش سوال یا جواب سوال رجوع کنید.

    دستور خروجی
    $\alpha$</math> $\alpha$
    $\beta$ $\beta$
    $\gamma$ $\gamma$
    $\Gamma$ $\Gamma$
    $\Delta$ $\Delta$
  9. فونت ها: در زیر چند نمونه از فونت ها را می توانید مشاهده کنید:

    • از ستور $ \mathbb $ برای نوشتن حروف $ blackboard\ bold$ استفاده کنید. همچنین می توان برای مجموعه اعداد حقیقی و طبیعی و... از همین دستور استفاده کنید $ \mathbb{ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ} $ .
    • از دستور $ \mathcal $ برای نوشتن حروف $calligraphic $ به شکل زیر استفاده کنید: $\mathcal{ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ} $ .
    • از دستور $\mathscr $ برای نوشتن حروف $ script $ استفاده کنید: $ \mathscr{ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ} $ .
    • از دستور $\mathfrak $ برای نوشتن حروف $ Fraktur $ استفاده کنید: $\mathfrak{ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ} $ .
      دستور خروجی
      $\mathbb{R}$ $\mathbb{R}$
      $\mathcal{A}$ $\mathcal{A}$
      $\mathscr{A}$ $\mathscr{A}$
      $\mathfrak{A}$ $\mathfrak{A}$
  10. رادیکال ها: از دستور $ \sqrt[ ]{ } $ استفاده کنید. عبارت زیر رادیکال بین $\text{{ }} $ و فرجه بین $\text{[ ]} $ قرار می گیرد. به عنوان مثال $\sqrt [7]{\frac ab}$ دارای خروجی $ \sqrt [7]{\frac ab} $ می باشد

    دستور خروجی
    $\sqrt 2$ $\sqrt 2$
    $\sqrt{x^2+1}$ $\sqrt{x^2+1}$
    $\sqrt[9]{x}$ $\sqrt[9]{x}$
    $\sqrt[9]{\frac{x}{y}}$ $\sqrt[9]{\frac{x}{y}}$

منبع: wiki و StackExchange

توسط fardina (17,407 امتیاز)
+2
@AEbrahimiB
این مشکل به خاطر اینه که mathjax از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنه. ولی تا اونجایی که شنیدم گویا قرار هست این مشکل رو برطرف کنن.
توسط 14510545 (69 امتیاز)
+1
با سلام و عرض ادب
در قسمت عنوان سوال برای تایپ ریاضی مشکلی دارم این که اون کلمات math  و علائم بزرگتر و کوچکتر بعد از اعمال تغییرات، در عنوان ظاهر می شن. چطوری این رو باید برطرف کنم؟
توسط fardina (17,407 امتیاز)
+3
@14510545
سلام. در قسمت متن سوال بنویسید و بعد در عنوان کپی کنید. باید برای عنوان <math> ها رو بردارید و فقط علامت دلار باقی بمونه.
توسط mahdiahmadileedari (3,075 امتیاز)
لطفا درمورد نوشتن رابطه ایکس به توان ال ان ایکس راهنمایی کنید.
توسط good4us (7,311 امتیاز)
ویرایش شده توسط good4us
+1
mahdiahmadileedari@ اول در راهنما گفته شده روی کلمه ریاضی یا  $x^{2}  $ بزنید(به محلش در تصویر بالا دقت کنید) با ظهور $ $ این  x_{lnx} را بین دلارها بنویسید.پایین یک پاسخ تصویری هم برای شروع تایپ در محل پاسخ گذاشتم ملاحظه کنید.

8 پاسخ

+6 امتیاز
توسط fardina (17,407 امتیاز)
ویرایش شده توسط fardina

راهنمای تایپ: "فرمول نویسی مرتب"

برای مرتب و منظم نوشتن فرمول ها در زیر همدیگر از دستور <math>$$ \begin{align}...\end{align} $$</math> به صورت زیر استفاده کنید. به عنوان مثال برای نوشتن $$\begin{align}a&=b\\ &=c\\ &=d\\ &=e \end{align} $$ به صورت زیر عمل کرده ایم:

<math>$$\begin{align}a&=b\\
&=c\\
&=d\\
&=e
\end{align} $$</math>

توجه کنید که در انتهای هر خط علامت \\ قرار گرفته است. در حالت کلی در داخل یک فرمول اگر بخواهیم ادامه فرمول در خط بعدی قرار گیرد می‌توانیم از \\ استفاده کنیم که نقش Enter را دارد.


به عنوان مثال: $$ \begin{align} I&=\int udv\\ &=uv-\int vdu \end{align} $$

+6 امتیاز
توسط fardina (17,407 امتیاز)
ویرایش شده توسط fardina

AMScd Package

برای نوشتن دیاگرام های مستطیلی باید اول این پکیج رو با دستور <math>$\require{AMScd}$</math> فعال کنید.

به عنوان مثال، دیاگرام زیر را در نظر بگیرید: $$\require{AMScd} \begin{CD} A @>a>> B\\ @VVbV @VVcV\\ C@>b>> D \end{CD}$$ که اینجوری نوشته شده:

$$\require{AMScd}
\begin{CD}
A @>a>> B\\
@VVbV @VVcV\\
C@>b>> D
\end{CD}$$

انواع پیکان ها از این قرارند:

>>>@ پیکان چپ

<<<@ پیکان راست

VVV@ پیکان پایین

AAA@ پیکان بالا

|@ مساوی عمودی

=@ مساوی افقی

.@ پیکان تهی( یعنی پیکانی نمایش داده نمی شود.

به عنوان مثال

$$\begin{CD} A @< < < B @>>> C\\ @. @| @AAA\\ @. D @= E \end{CD}$$

به این صورت نوشته شده:

$\begin{CD}
A @< < <  B @>>> C\\
@. @| @AAA\\
@. D @= E
\end{CD}$

و اگر میخواهید روی پیکانها یا زیر آنها یا سمت چپ و راست آنها چیزی بنویسید به عنوان مثال

$$\begin{CD} A @>a>b> B\\ @VlVrV @AlArA\\ C @< a< b< D \end{CD}$$

باید به اینصورت عمل کنید:

$\begin{CD}
A @>a>b> B\\
@VlVrV @AlArA\\
C @<  a<  b<  D
\end{CD}$

و به همین ترتیب می توانید هر چند تا مستطیل که میخواهید رسم کنید:

$$\begin{CD} A @>>> B@>\text{very long label}>>C\\ @VVV @VVV @VVV\\ D @>>> E@>>> F \end{CD}$$

که به اینصورت نوشته شده:

$\begin{CD}
A @>>> B@>\text{very long label}>>C\\
@VVV @VVV @VVV\\
D @>>> E@>>> F
\end{CD}$

منبع

توسط malihe (163 امتیاز)
سلام ببخشید برای عدد نپر باید چی رو بزنم ممنون میشم اگه راهنمایی ام کنید
توسط fardina (17,407 امتیاز)
+1
@malihe
این مطلب در مورد دیاگرامها بود. باید زیر مطلب بالا دیدگاه میذاشتید.
منظورتون از عدد نپر همون $e$ هست دیگه؟ خوب حرف انگلیسی e رو بزنید!
توسط AmirHosein (19,620 امتیاز)
@fardina من تاکنون از بستهٔ xy  استفاده کرده‌ام. آیا بستهٔ AMScd مزیت خاصی دارد؟ می‌توانید با بستهٔ xy آن‌ را مقایسه کنید؟
+5 امتیاز
توسط fardina (17,407 امتیاز)
ویرایش شده توسط fardina

راهنمای تایپ: "فاصله ها" و "رفتن به سطر بعدی"

فاصله‌ها: در قسمت فرمول نویسی شما هرتعداد فاصله (space) بزنید در خروجی هیچ فاصله ای ایجاد نمی‌شود. یعنی هم <math>$ a␣b $</math> و هم <math>$a␣␣␣␣␣b $</math> هر دو دارای خروجی $ab $ هستند. اگر می خواهید که به اندازه یک فاصله (space) در فرمول بین دو حرف یا دو عدد وجود داشته باشد می‌توانید از <math>$ \␣ $</math> یا <math>$ \, $</math> استفاده کنید مثلا <math>$ a\ b $</math> دارای خروجی $a\ b $ به اندازه یک فاصله بین $ a $ و$b $ است. برای فاصله‌های بزرگتر می توانید از دستورهای <math>$\quad $</math> و <math>$\qquad $</math> استفاده کنید: $ a\quad b $ و $a \qquad b $ .


رفتن به سطر بعدی: توجه کنید که با یک بار اینتر $(Enter) $ در خروجی(پیش نمایش) به سطر بعدی منتقل نشده و فقط یک فاصله $ (Space) $ محسوب می‌شود. و اگر می‌خواهید به سطر بعدی بروید باید دو بار اینتر $(Enter) $ بزنید.

enter or space


اگر می خواهید در حین تایپ ریاضی در <math>$ $</math> به خط بعدی بروید کافی است علامت \\ را در داخل فرمول قرار دهید. در واقع \\ نقش Enter در داخل فرمول ها را دارد. به عنوان مثال $$f:X\to Y \\ y=f(x)$$ به صورت زیر نوشته شده است:

<math>$$ f:X\to Y \\ y=f(x) $$</math> 

ویا می توانید به صورت زیر بنویسید:

<math>$$f:X\to Y\\
y=f(x)$$</math>

یعنی دیگر لازم نیست دوبار از <math>$ $</math> استفاده کنید. یعنی به صورت زیر ننویسید:

<math>$$f:X\to Y$$</math>

<math>$$y=f(x)$$</math>
توسط erfanm (13,856 امتیاز)
+1
سلام ممنون برای راهنمایی هایی که نوشتید.
برای تایپ مثبت منفی از چه دستوری استفاده کنم؟
توسط fardina (17,407 امتیاز)
+2
@erfanm
سلام در قسمت Symbol ویرایشگر وجود داره. میشه <math>\pm</math>یعنی $\pm$
+5 امتیاز
توسط AEbrahimiB (501 امتیاز)

خط زدن عبارات

ابتدا پکیج cancel را با دستور require{cancel}\ وارد می کنیم. (یک بار وارد کردن برای همه عبارات کافی است) سپس از دستورات زیر استفاده می کنیم: $$\require{cancel}\begin{array}{r|l} \verb|y+\cancel{x}| & y+\cancel{x}\\ \verb|\cancel{y+x}| & \cancel{y+x}\\ \verb|y+\bcancel{x}| & y+\bcancel{x}\\ \verb|y+\xcancel{x}| & y+\xcancel{x}\\ \verb|y+\cancelto{0}{x}| & y+\cancelto{0}{x}\\ \verb+\frac{1\cancel9}{\cancel95} = \frac15+& \frac{1\cancel9}{\cancel95} = \frac15 \\ \end{array}$$

توسط good4us (7,311 امتیاز)
AEbrahimiB@ لطف کنید بیشتر راهنمایی بفرمایید باتشکر
توسط good4us (7,311 امتیاز)
admin@ در مورد خط زدن کسی هست که با جزییات بیشتری راهنمایی کنه، باتشکر
توسط AmirHosein (19,620 امتیاز)
ویرایش شده توسط AmirHosein
@good4us برای نمونه این را امتحان کنید.
$\text{\$\$\require{cancel}x+\cancel{1}=\cancel{1}+\bcancel{2}-\bcancel{2}\$\$}$
بستهٔ مورد نیاز که در اینجا `cancel` است را بعد از دوعلامت‌دلارِ آغازین بیاورید (با کمک دستور `require`) و سپس دستورهای داخل این بسته قابل استفاده می‌شوند.
توسط good4us (7,311 امتیاز)
AmirHosein@ متاسفانه بنده شاید چون خیلی با این زبان های برنامه نویسی و کدنویسی ها آشنا نیستم هر چه تلاش کردم نتوانستم بفهمم چگونه باید راهنمایی شما را اجرا کنم. شما خیلی لطف کردید.اگر از طریق دیگری به صورت تصویر یا نمایش براتون مقدور شد قبلا سپاسگزارم
+4 امتیاز
توسط fardina (17,407 امتیاز)
ویرایش شده توسط AmirHosein

Highlight کردن فرمول ها

برای highlight کردن فرمول ها می توانید از

<math>$\bbox[options]{math}$</math>

به صورت زیر استفاده کنید:

به جای math فرمول ریاضی که قصد highlight کردن آن را دارید می نویسید و option ها شامل موارد زیر می شود:

  1. اسم رنگ که برای رنگ پس زمینه فرمول استفاده می شود مثلا

    $$ \bbox[yellow]
    {
    e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n
    }
    $$
    

    که به صورت زیر نمایش داده می شود:

$$ \bbox[yellow] { e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n } $$
  1. یک اندازه که برای فاصله بین فرمول و جعبه ی highlight استفاده می شود مثلا

    $$ \bbox[yellow, 5pt]
    {
    e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n
    }
    $$
    

که دارای خروجی زیر است: $$ \bbox[yellow, 5pt] { e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n } $$

  1. یک ویژگی که به استایل فرمول ها نسبت داده می شود مثل border:1px solid red

    $$ \bbox[5pt, border:1px solid red]
    {
    e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n
    }
    $$
    

    که دارای خروجی زیر است: $$ \bbox[5pt, border:1px solid red] { e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n } $$

  2. ترکیبی از موارد بالا هم می تواند استفاده شود که بین آنها کاما قرار داده می شود مثلا

    $$ \bbox[yellow, 5pt, border:1px solid red]
    {
    e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n
    }
    $$
    

    که به صورت زیر است: $$ \bbox[yellow, 5pt, border:1px solid red] { e^x=\lim_{n\to\infty} \left( 1+\frac{x}{n} \right)^n } $$

+4 امتیاز
توسط fardina (17,407 امتیاز)

رنگها

از دستور <math>$\color{color-name}{math}$</math> استفاده کنید که بجای color-name اسم رنگی که میخواهید را می نویسید و به جای math فرمولی که می خواهید با رنگی که انتخا ب کردید را می نویسید. مثلا

<math>$$\color{red}{e^{i\pi}+1=0}$$</math>

که به صورت $$\color{red}{e^{i\pi}+1=0}$$ به نمایش در می آید.

می توانید اسم رنگها را به انگلیسی بنویسید مثل black، green ، blueو ... بنویسید یا اینکه می توانید کد rgb یا hsl مربوط به آن را بنویسید مثلا اینجا color picker رنگ را انتخاب کنید و در زیر آن کد مربوط به آن رنگ که به صورت های مختلف مثلا #ff0000 یا rgb(255, 0, 0) یا hsl(0, 100%, 50%) نشان داده شده را کپی(copy) کنید و در قسمت نام رنگ در فرمول (paste) کنید.

+2 امتیاز
توسط fardina (17,407 امتیاز)

وارد کردن جدول:

از دستور \begin{array}...\end{array} استفاده کنید. بعد از \begin{array} باید قالب ستون ها را مشخص کنید، برای اینکه محتوای هر ستون در سمت چپ سلولها یا راست و یا وسط چین قرار گیرد از حروف l برای چپ، r برای راست، c برای وسط چین و اگر می خواهید بین ستونها خط عمودی قرار گیرد بین این حروف | قرار دهید. محتوای هر سلول را با & جدا کنید. از \\ برای رفتن به سطر بعدی استفاده می شود. برای رسم خط افقی بین سطرها از \hline استفاده می شود. به عنوان مثال

$$\begin{array}{l|c|r} left & center & right\\ \hline a&b&c \end{array}$$

به صورت زیر نوشته شده است:

<math>$$\begin{array}{l|c|r}
left & center & right\\
\hline
a&b&c
\end{array}$$</math>

و یا جدول زیر

$$\begin{array}{c|lcr} n&\text{left}&\text{center}&\text{right}\\ \hline 1&a&i&\sqrt{2}\\ 2&-5&\frac 23&f\\ 3&1.02&e^2&g \end{array}$$

که به اینصورت نوشته شده است:

<math>$$\begin{array}{c|lcr}
n&\text{left}&\text{center}&\text{right}\\
\hline
1&a&i&\sqrt{2}\\
2&-5&\frac 23&f\\
3&1.02&e^2&g
\end{array}$$</math>
+1 امتیاز
توسط good4us (7,311 امتیاز)

برای تایپ ابتدا

توضیحات تصویر

وبعد

توضیحات تصویر


حمایت مالی

کانال تلگرام محفل ریاضی
امروز : تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود
...