به محفل ریاضی ایرانیان خوش آمدید! لطفا برای استفاده از تمامی امکانات عضو شوید
سایت پرسش و پاسخ ریاضی
–1 امتیاز
338 بازدید
در دبیرستان و دانشگاه توسط Mohammad82 (-3 امتیاز)

سلام دلیل مبنا گذاری عدد 10 در ریاضیات به چه چیزی بستگی دارد یعنی چرا در ریاضیات مبنا را عدد 10 قرار داده‌اند مثلا چرا عدد 1 یا 2 و یا..... نیست چرا عدد 10 آیا دلیل خاصی داره این دلیل به چه چیزی مربوط میشود و هدفشون از قرار دادن عدد 10 به عنوان مبنا چی بوده ؟!

توسط AmirHosein (19,620 امتیاز)
@Mohammad82 عنوان پست‌تان را یک بار از نو بخوانید. «ریاضیات جامع که ...» یعنی چه؟ جمله را با معنا بنویسید. بعلاوه :مبنای یک»؟ برای همین نوشتن تلاش و فکر خودتان خیلی مفید است، چون وقتی شروع به فکر کنید، خیلی از اشتباه‌های خودتان را پیدا می‌کنید.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط قاسم شبرنگ (2,545 امتیاز)

سلام.

به کار بردن یک مبنا در ریاضیات قراردادیست.اما این نکته را از یاد نبریم قراردادها در ریاضیات بر خلاف قراردادها مثلن در علائم راهنمایی و رانندگی یا قراردادها در امورات شهروندی و حتا قراردادهای مربوط به اخلاقیات ( من و بعضیها دیدیم که بیشتر قوانین اخلاقیات قرارداد اند ) فوق العاده متفکرانه و اندیشمندانه وضع شده اند.( شما کاربرد سیگما و انتگرال توجه کنید).حالا تاریخ ریاضیات به ما می گوید که مبنای 10 توسط هندیها(؟بعید نیست کار کسی مثل رامانوجان باشد) بکار بسته شد و زود در بیشتر نقاط دنیا فراگیر شد.دلیل اصلی شاید مشخص نباشد اما به نظر من بیشتر انسانها در کودکی و با ورود به مدرسه به صورت مدرن امروزی ریاضیات را با شمارش شروع میکنند و پرکاربردترین ابزار برای شمارش انگشتان دست است که ده تاست.(البته برای مبنای 6 حتا یک دست کارامدترین ابزار است).این از ریاضیات.

اما خارج از دنیای ریاضیات مبناهای دیگر هنوز خیلی کاربرد دارد البته کاربرد در اموارت ساده زندگی و مسائل مربوط به چیدمان آشپزخانه.الان هم بیشتر فروشگاهها برای استکان مبل لباس و... از مبناهای 6 یا 12 استفاده میکنند.قریب به اتفاق همه مردم در محاسبه زمان از مبنای 60 استفاده می کنند.در بیشتر نقاط برای فروش گردو از مبنای 1000 استفاده می کنند...

امیدوارم توضیحات مفید باشد.

$ \Box $


حمایت مالی

کانال تلگرام محفل ریاضی
امروز : تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود
...