به محفل ریاضی ایرانیان خوش آمدید! لطفا برای استفاده از تمامی امکانات عضو شوید
سایت پرسش و پاسخ ریاضی
0 امتیاز
246 بازدید
در دبیرستان و دانشگاه توسط Mobin_kas18 (1 امتیاز)

ما توی ریاضی در فضا در یک راستا بین دو نقطه تنها یک خط میتونیم رسم کنیم درسته ؟ اما بیاید اینطور تصور کنیم ... یک فرد یک توپ توی دستش داره و میخواد از جایی که هست(a) اون توپ رو برسونه به نقطه دیگه (b) . اون قطعا میتونه هم توپ رو روی زمین هل بده و برسونش ، هم با یک ضربه دستش مستقیم پرتابش کنه روی نقطه مورد نظر یا طوری پرتابش کنه که چندین برخورد دیگه با زمین داشته باشه تا در نهایت از نقطه b بگذره . در تمام این حالت ها کسی که از بالا به این پرتاب ها نگاه میکنه یه خط میبینشون اما اگه از دید پرتاب کننده بهشون نگاه کنیم فقط یکی نیست بلکه به چندین روش رسم شدن . پس میشه گفت که تعداد محدودی از خطوطی که ما می‌بینیم واقعا خط هستن ؟ چرا که دقیقا اون پرتاب کننده میتونه به یک شکل دیگه هم خط رو رسم کنه اما ما هنوز خط میبینیمش و فقط حالتی که اون رو روی زمین هلش بده و مستقیم به نقطه b برسه زاویه پرتاب کننده و بیننده (شاید ما!)یکی هست .

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط قاسم شبرنگ (3,025 امتیاز)

اینکه اشاره کردید (ما توی ریاضی در فضا در یک راستا بین دو نقطه تنها یک خط میتونیم رسم کنیم درسته ؟ ) فقط در هندسه اقلیدسی درسته.در هندسه بیضوی هر دو خط متقاطعند و در هندسی بیضوی از دو نقطه بینهایت خط موازی می گذرند.(این در واقع به اصل توازی مشهوره).

در بقیه سوال که به ناظرها اشاره شده و نحوه دیدشان ، تا اونجایی که من متوجه شدم ربطی به ریاضیات ندارد.ممکن است کاربردهایی از هندسه در علوم باشد. $ \Box $


حمایت مالی

کانال تلگرام محفل ریاضی
امروز : تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود
...