به محفل ریاضی ایرانیان خوش آمدید! لطفا برای استفاده از تمامی امکانات عضو شوید
سایت پرسش و پاسخ ریاضی
+2 امتیاز
245 بازدید
در دبیرستان و دانشگاه توسط ناصر آهنگرپور (2,181 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره توسط AmirHosein

با درود و شادباش بمناسبت سال نو به همه دوستان و اساتید محترم. این سؤال را دوستان دور و نزدیک از بنده می پرسند که آیا حدسهای ریاضی با مشاهدات قوی را میتوان ثبت اکتشاف کرد یا نه؟ از اینرو بهترین مکان برای طرح این سؤال را همین محفل درنظر گرفتم. اصولاً مکانی برای ثبت این موارد در ایران موجود هست یا نه؟ با سپاس پیشین از توجه دوستان گرامی.

توسط AmirHosein (19,581 امتیاز)
+3
@ناصرـآهنگرپور تا به حال اصطلاح «ثبت اکتشاف» در ریاضی نشنیده‌بودم و یک حدس هر چقدر هم برایش مثال و انگیزه داشته‌باشید به نام اکتشاف خوانده نمی‌شود. معمولا زمانی که یک گزارهٔ ریاضی پشتوانهٔ خوبی داشته باشد، در جاهای زیادی به کار برود یا اینکه در مدت زمان زیادی ریاضی‌دان‌های زیادی به آن علاقه‌مند شوند، آنگاه به عنوان یک حدس یا گزارهٔ مشهور تلقی می‌شوند. مکان خاصی هم برای چنین چیزی نیست، به مرور زمان با دیده‌شدنش در مقاله‌های پژوهشی و غیره ممکن است بر روی آن نام بگذارند.
توسط ناصر آهنگرپور (2,181 امتیاز)
ویرایش شده توسط ناصر آهنگرپور
+1
@AmirHosein : از توجهتان به این سؤال بنده سپاس صمیمانه دارم. نمیدانم در کشورهای دیگر وضعیت به همین شکل است یا نه. ولی چیزیکه در فضای مجازی دیده میشود، کشف روش جدید در هر مبحث ریاضی حتی اگر توسط یک دانش آموز صورت بگیرد، آنرا بنام او اعلام و به دنیا معرفی میکنند. این کار معمولاً باید توسط یک نهاد یا انجمن رسمی مرتبط با ریاضیات صورت بگیرد. بطور مثال اگر فردی دررابطه با توزیع اعداد اول نتیجه ای بی سابقه بدست آورده باشد یا الگوریتم جدید ساده تری برای یافتن ریشه $n$ ام اعداد (با اثبات ریاضی) داشته باشد، به کجا باید گزارش رسمی بدهد؟ نمونه ای سراغ دارم که آدرس اینترنتی آن بقرار زیر است.
https://iranlaw.net/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C/
ولی خودشان میگویند باید کاربرد عملی آن محرز شود تا حمایت معنوی آن صورت بگیرد. بطور مثال همانطور که میدانید، الگوریتم جدید و ساده ریشه $n$ ام اعداد، بدلیل ارتباطش با بسط دوجمله ای نیوتون، میتواند در احتمالات و شاخه های کاربردی آن مفید واقع شود. ممنون از همراهی صمیمانه شما.
توسط AmirHosein (19,581 امتیاز)
+1
@ناصرـآهنگرپور سایتی که فرستادید یک سایت معتبر نیست، یا دست‌کم یک سایت معتبر جهانی نیست. اگر آنها را می‌شناسید و اعتماد دارید از خودشان بپرسید، اگر نه بهتر است همینطوری اعتماد نکنید. در ایران یا در فضای مجازی چیزهای زیادی رخ می‌دهد و هر حرفی الزاما درست نیست. در پاسخ به اینکه اگر یک دانش‌آموز فکر می‌کند مطلب جدیدی بدست‌آورده‌است باید چه کند، می‌توانید به پست زیر در همین سایت نگاه کنید.
https://math.irancircle.com/18674
توسط ناصر آهنگرپور (2,181 امتیاز)
@AmirHosein : دقیقاً همانطور هست که فرمودید. با افرادی برخورد داشتم که حتی سرقت اختراع از آنها صورت گرفته بود و صدایشان به هیچ جا نرسید. سرقت کشفیات ریاضی که بسیار پیش پاافتاده تر است. فقط میتوان گفت بسیار ناامیدکننده است که نمیتوان به فرد یا انجمنی اعتماد کرد. این موضوع میتواند با فوت صاحبان اندیشه، باعث مدفون شدن اکتشافات آنها شود که بسیار جای تأسفه.  به هر حال مصاحبت با شما همیشه دلگرم کننده هست. ممنون از راهنماییهای سازنده تان.
توسط ناصر آهنگرپور (2,181 امتیاز)
ویرایش شده توسط ناصر آهنگرپور
@AmirHosein : با درود به استاد گرامی . با کمی جستجو در اینترنت سایت زیر را یافتم که گویا دانش آموزی دبیرستانی بنام Rob Stringer توانسته روش جدیدی در تقسیم مثلث به سه مثلث مساوی بدست آورد و بصورت قضیه (theorem) مطرح کرده است.
https://www.csmonitor.com/1985/0419/dgeom-f.html
میتوان با تایپ mathematical theorems by students یا عبارتهای مشابه چنین مواردی را در اینترنت یافت. اینکه در آنجا امنیت روانی در رابطه با کشفیات ریاضی وجود دارد جای تحسین و شگفتی است. جذبه محیط امن پژوهشی در امیدواری به سودمندی تحصیلات بسیار مهم است و نقش اساسی در پیشرفت هر کشور دارد و باعث میشود از همه جای دنیا نوابغ به آن کشور کوچ کنند یا حداقل با امنیت روانی به آن کشور کمک کنند.

1 پاسخ

+1 امتیاز
توسط mahdiahmadileedari (3,060 امتیاز)

حدسهای ریاضی مانند قضایا و فرضیات دارای ثبت اکتشاف می‌باشند. در واقع، بسیاری از قضایا و فرضیات ریاضی در طول تاریخ توسط ریاضی‌دانان و علمای ریاضی ثبت شده‌اند. همچنین، برای ثبت اکتشافات جدید در ریاضیات نیز مجلات علمی خاصی وجود دارند که به این منظور اختصاص داده شده‌اند.

ثبت اکتشافات ریاضی در مجلات علمی خاصی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، مجلاتی مانند Annals of Mathematics، Journal of the American Mathematical Society، Journal of Algebra، و Transactions of the American Mathematical Society از جمله مجلات معتبر در حوزه ریاضیات هستند که مقالات علمی و پژوهشی در آنها منتشر می‌شوند. همچنین، بسیاری از اکتشافات ریاضی در کنفرانس‌ها و سمینارهای ریاضیاتی نیز ارائه می‌شوند.

توسط ناصر آهنگرپور (2,181 امتیاز)
ویرایش شده توسط ناصر آهنگرپور
+1
@mahdiahmadileedari : با درود به همراه و استاد گرامی. بسیار عالی. منظور بنده بیشتر مراجع داخلی بود که انجمن رسمی در حمایت از چنین مواردی دیده نمیشود. موضوع عجیب این است که حمایت از چنین مواردی مشروط به کاربرد عملی آن است. درحالیکه کاربرد عملی برخی از کشفیات ریاضی صدها سال بعد آشکار میشود که حمایت معنوی آن دیگر بدرد کاشف آن نمیخورد. از همراهی خوبتان سپاسگزارم. 1+
توسط mahdiahmadileedari (3,060 امتیاز)
+1
@ناصر آهنگ پور. درود

حمایت مالی

کانال تلگرام محفل ریاضی
امروز : تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود
...