به محفل ریاضی ایرانیان خوش آمدید! لطفا برای استفاده از تمامی امکانات عضو شوید
سایت پرسش و پاسخ ریاضی
+1 امتیاز
454 بازدید
در دبیرستان توسط pooya2000 (23 امتیاز)

سلام و وقت بخیر. من سوال زیر که مربوط به کنکور ریاضی 86 هست از دو راه مختلف حل میکنم به دو جواب متفاوت میرسم که یکیش درسته اما هر دو به نظرم درست میان. در هر دو راه حل از یک فرمول که مربوط به هم ارزیه استفاده میکنم. میشه به من بگید ایراد راه حل غلطم کجاست؟

سوال: توضیحات تصویر

حل درست بعلاوه فرمول مدنظر: توضیحات تصویر

حل نادرست: توضیحات تصویر

پیشاپیش ممنونم

توسط fardina (17,407 امتیاز)
+1
به محفل ریاضی خوش آمدید. اینجا میتوانید فرمول های ریاضی را تایپ کنید(پاسخ من را ببینید).
راهنمای تایپ ریاضی:
https://math.irancircle.com/56
https://math.irancircle.com/52
توسط AmirHosein (19,620 امتیاز)
+1
@pooya2000 فکر نکنید که پس از اینکه پرسش‌تان پاسخ گرفت دیگر نیازی نیست پست پرسش‌تان را ویرایش کنید. اگر پست‌هایتان را بدون ویرایش رها کنید این را نشان می‌دهید که برای پرسش‌هایتان به اندازهٔ چند لحظه ویرایش کردن ارزش قائل نیستید و بعدها پرسش‌هایتان به جای پاسخ‌گرفتن، بی‌پاسخ رها خواهند شد یا ممکن است اصلا بسته شوند.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط fardina (17,407 امتیاز)
انتخاب شده توسط pooya2000
 
بهترین پاسخ

به نظر میرسه در دومی از هم ارزی $\lim_{u\to 0}\sin u\approx u$ در مساله استفاده می کنید. ولی $u=\frac 1{2x}$ به سمت صفر میل نمی کند که بتوانید از همچین خاصیتی استفاده کنید.

حل اول هم در به دست آوردن حد $\lim_{x\to 0}\frac{2}{x\sin\frac 1{2x}}$ اشتباهی انجام دادید. از قضیه فشردگی می دانیم $\lim_{x\to 0}x\sin\frac{1}{2x}=0$. همچنین از قضایای حد می دانیم اگر $ \lim_{x\to a} f(x)=0$ و تابع $f$ در یک همسایگی $a$ مثبت باشد آنگاه $\lim_{x\to a}\frac{1}{f(x)}=\infty$ و اگر در این همسایگی منفی باشد آنگاه جواب حد $-\infty$ می شود. اما در اینجا هیچ همسایگی از صفر وجود ندارد که $x\sin \frac{1}{2x}$ در آن مثبت یا منفی باشد. در واقع در همسایگی های صفر این تابع به صورت شدیدی نوسان دارد و لذا به صورت مثبت و منفی است. بنابراین حد $x\sin \frac{1}{2x}$ به صورت تعریف نشده بین مثبت و منفی بی نهایت است.


حمایت مالی

کانال تلگرام محفل ریاضی
امروز : تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود
...